Steeds meer mensen zijn tegenwoordig bezig met het bewuster worden van zichzelf. Vaker hoor ik mensen dat ze graag in het "nu" willen staan en alles los willen laten. Een krachtig middel hiervoor is meditatie.

Steeds meer mensen zijn tegenwoordig bezig met het bewuster worden van zichzelf. Vaker hoor ik mensen dat ze graag in het “nu” willen staan en alles los willen laten. Een krachtig middel hiervoor is meditatie.

Wat is mediteren?

Mediteren is een techniek om terug te gaan naar je eigen ik. Dat klinkt misschien een beetje raar, want ja, wat is dat nou, “ik“? Als je steeds bewuster word van je zelf ga je na verloop van tijd 2 krachtige onderdelen van je bewustzijn ontdekken. Je “ego” en je “ik”.

Je “ego” mag je zien als je gedachtes. Daaruit handel je vaak, want een keuze maken we snel met ons hoofd. Hoe bewuster je van jezelf word hoe meer je gaat inzien dat dit enkel een instrument is, je hersenen zijn niet jij, ze zijn onderdeel van je lichaam.

Je “ik” mag je zien als je gevoel. Je intuïtie speelt hier bijvoorbeeld een grote rol in. Het gevoel of iets klopt of niet is iets waar steeds meer mensen zich bewust van zijn. Maar je ik is zoveel meer dan dat. Je innerlijke ik is wie jij echt bent. Als je zonder lichaam zou leven, dan blijft je ik over. Je ziel.

Met een meditatie kan je heel diep teruggaan naar je eigen diepe innerlijke ik, waarmee je vervolgens allerlei antwoorden van jezelf kan krijgen. Want je gaat naar jezelf, en niet naar je ego.

Staat van zijn

De eerste stap om te gaan mediteren is het accepteren dat je even helemaal niets hoeft te doen. Gewoon simpelweg zitten en ademhalen. En dat mag met je ogen open, met je ogen dicht, wat jij fijn vind. Persoonlijk vind ik het fijn om mijn ogen dicht te hebben, je hebt dan minder externe prikkels te verwerken.

Focus jezelf nu op je ademhaling. Voel hoe de lucht naar binnenkomt en neem deze mee tot aan je buik. Even vasthouden en dan weer rustig uitademen. Dat blijf je herhalen. En telkens als je merkt dat er een gedachte binnenkomt mag je die negeren en ga je weer bewust terug naar je ademhaling.

De volgende stap die voor mij altijd goed werkt is het gecontroleerd aanvoelen en ontspannen van mijn lichaam. Meestal begin ik bij mijn voeten. Heel bewust ontspan ik deze. Dan mijn enkels, mijn onderbenen, mijn knieën, bovenbenen, onderrug, buik, borstkas en naar mijn gezicht. Elk stukje voel ik dan aan, en ondertussen blijf ik diep ademhalen. Je bent dan ontspannen, volledig.

Dit is voor mij een basis staat. Je bent op dat moment jezelf, zonder oordeel, zonder gedachtes. Enkel een staat van zijn. En als er gedachtes komen dan mag je die weer loslaten en gaan focussen op je ademhaling.

En ja, de eerste paar keer dat je dit doet kan je jezelf knap onrustig gaan voelen, maar dat is niet erg. Je mag langzaam opbouwen om dit gevoel uit te breiden. Beginnen met 5 minuten per keer, ’s morgens en ’s avonds, en al snel merk je dat je steeds rustiger word op die momenten. Na een paar keer ga je ook al merken dat 5 minuten wel heel erg kort is en dan kan je voor jezelf gaan uitbreiden. Van 5 minuten naar 10 minuten, van 10 naar 15, van 15 naar 20, net zover als je zelf wilt.

Meditatie als instrument

Als je na een tijdje het prettige moment van een meditatie hebt mee mogen maken, kom je er ook achter dat je steeds meer in controle bent van jezelf. Je word rustiger en gaat makkelijker om met dagelijkse zaken.

Dat is wellicht het moment om gebruik te maken van kracht van meditatie. Want met alleen zitten of liggen in een fijne houding en zelfbewust te zijn kom je wel terug naar jezelf, maar diep in je ik merk je steeds meer dat je mediteren als een soort van instrument mag gebruiken.

Om dit instrument steeds verder en dieper te ontwikkelen kan je telkens wat toevoegen aan je meditatie. Dat kan bijvoorbeeld zijn door een extra zintuig te prikkelen. Bijvoorbeeld rustige muziek of wat wierook. Waar je jezelf prettig bij voelt. En met rustige muziek bedoel ik dan meer rustige klassieke muziek, of misschien wel iets als binaural beats.

Geleide meditaties

Op internet kan je heel veel begeleide meditaties vinden. Want als je in een staat van bewustzijn bent, als je in het hier en nu bent zonder oordeel kan je heel veel teweeg brengen in je onderbewustzijn. Bijvoorbeeld het los gaan laten van je angsten. Of een sterker gevoel van zelf-liefde creëren. En misschien ben je wel bezig met een spiritueel pad en wil je meer in contact komen te staan met je hogere bewustzijn (of met je echte ik….).

Een aantal van mijn favoriete begeleide meditaties vind je hieronder.

Deze geleide meditatie brengt je in contact met je innerlijke kind. 1 van de krachtigste geleide meditaties die ik tot nu toe heb mogen doen.
Een wat langere geleide meditatie, maar ook deze is heel diep voor mij
In het geval je bezig bent met een spirituele groei, je eigen mooie bewustwordingsreis, dan kan ik deze zeker aanraden. Deze is heel erg mooi en heeft mij naar hele diepe plekken gebracht!

Terug naar jezelf

Meditatie is dus eigenlijk een heel puur instrument om terug te keren naar jezelf. Hierin moet je niets, maar mag jij alles. Jij bent immers je eigen raadgever, en als jij in je eigen ik geloofd, dan weet je wat goed is voor jou! Voor een wat diepere omschrijving zou je een dit Wikipedia https://en.wikipedia.org/wiki/Meditation artikel kunnen lezen.

En hoe vaak je dit mag doen? Dat mag jij voor jezelf bepalen. Ik kan wel aanraden om in het begin twee maal per dag even 5 minuten te pakken hiervoor, puur alleen om te wennen, daarna ga je vanzelf je ritme vinden, dat komt op een natuurlijke manier. Persoonlijk pak ik wat vaker een 5 tot 10 minuten meditatie, begeleid met binaural beats en ga ik 1 of 2 maal per week in een hele diepe geleide meditatie.